Opgaven var, at etablere en ny mærkeordning for fisk, der er fanget med redskaber og metoder, der er skånsomme for havmiljø, fisk og natur. Med målet om, at gøre det nemmere at vælge skånsomt fanget fisk, for både BtC og BtB segmentet.
Butter stod for research, markeds- og målgruppe analyse, kvalitative studier og kommunikationsstrategi. Med dybdegående indsigt i forbrugeradfærd, markedet indenfor fiske produkter, og aktuelle forbruger prioriteringer, udviklede vi både navnet ‘NaturSkånsom’ og selve mærke designet til den nye ordning. Med subtile referencer til fiskestimer, aftryk (på havets bund) og kystfiskerens øje, skabte vi et genkendeligt mærke i en kompleks industri.
Projektet blev oprindeligt igangsat af Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri PO, men vores arbejde blev i processen overdraget til Miljø og Fødevareministeriet (MFVM), da det kom på finansloven, så vi fortsatte arbejdet i dialog med MFVM, og implenterede bl.a. ‘kronen på værket’ (jv. Statskontrolleret).